úterý 19. listopadu 2013

Jak si udělat z trémy kamarádku? Mluvený projev

Cesta k prospěšné změněPřed několika lety jsem připravovala seminář a lektor, který měl přednášet, se mě zeptal na počet účastníků. Odpověděla jsem mu: „Asi tak 20 osob.“ Jeho reakce byla: „Tak málo? Já bych chtěl, abych jich bylo tak 50 nebo i 100, to pak je pro mě skvělé.“

Někdy je přednášejícím, lektorům apod. díky mnohaletým zkušenostem jedno, kolik je účastníků na přednášce, a někdy je v tom i jistá touha uspokojit vlastní ego. Někdo zase vnímá je to větší anonymita.

Příklad toho, co řeším..z praxe

Častěji se v praxi setkávám s jiným typem, u kterého jde naopak o jakousi vnitřní bariéru či strach z toho, co si o nich pomyslí posluchači, o obavy, že je lidi přestanou respektovat, jak budou vypadat, co budou posluchači po jejich vystoupení říkat. Většinou je v nás vnitřní strach a obava z hodnocení jinými, důležitou roli hraje i naše fantazie, která umí vykonstruovat skvělé scénáře „co by…, kdyby…“, „jak by…, kdyby…“ Soustředíme se na sebe, a tak dochází k deformaci situace.

Publikace od nakladatelství Portál „Tréma a jak ji překonávat“ krásně vysvětluje, z čeho nejčastěji plynou naše obavy, jak na ně vyzrát a co se děje v našem těle, když prožíváme obavy či dokonce paniku před prezentací. Jednou z technik, kterou i já používám pro překonání nervozity, jsou kotvy.

To znamená najít si v životě situaci, kdy jsem se přesně cítila tak, jak bych se chtěla cítit během své prezentace Přehraji si v hlavě situaci pro mě úspěšnou a pozitivní a snažím se co nejpřesněji si ji vybavit. Kde proběhla, kdo byl u toho, jaké vnitřní pocity jsem tehdy prožívala a jak to celkově dopadlo. Té představě mohu dát symbol, barvu nebo  „představu/obrázek“ naslouchajících lidí atd. Lze si vytvořit kotvu spojením prstů, dotekem ušního lalůčku nebo spojením rukou (jde o dotek nebo pohyb, který navenek není tolik rozeznatelný).

♥Podcast #11 - Zdenka - Kotva jako most mezi strachem a štěstím♥

 

Pak si takto vytvořenou kotvu vybavím v situaci, kdy začnu pociťovat trému nebo i těsně před vystoupením a „kotvu“ si vzpomínkou přivolám. Moje pocity trémy a nervozity se tím zmírní. Vnitřně se uklidním a mohu začít s výukou či prezentaci. Doporučuji i mé vzdělávací podcasty na blogu "Zdenčin pokec- podcast úspěšných" o technikách určených k osobnímu rozvoji.

Závěrem:  
Tréma je docela normální jev a chce to ji spíše přijmout a akceptovat fakt, že existuje a že ji pociťuje poměrně dost lidí. Dobrou cestou je najít si různé pomůcky, které Vám ji pomohou zvládnout. Zkuste se zaměřit na své publikum a stát se dobrými hostiteli. Klidně si před vystoupením s některými z nich promluvte či je pozdravte. Budete tak mít pocit, že je „znáte“. Až budou přicházet negativní myšlenky, zkuste je cíleně nahrazovat pozitivními nebo popisujte lidi a jejich oblečení či předměty v místnosti bez hodnocení.

Moje doporučení: 
Vytvořte si diář či nějakou stránku v notesu, kde se budete věnovat strategiím, které na Vás zabírají a budete je mít někde před očima. Doporučuji další publikaci „Jak překonat strach z veřejného vystoupení“ od Janet Esposito nebo vizualizaci. Chcete změnit styl prezentace, napište mi. Dělám firemní kurzy, koučuji v této oblasti.
 
Přeji krásný den,

Zdenka


Kurzy:
 
www.edux.cz 

Ebook
Kaizen- chci změnu
Podcast:
Zdenčin pokec - podcast úspěšných
Koučink:
 www.kouc-koucink.cz



Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...