úterý 15. ledna 2013

Jak přežít pracovní konflikt? Kolega vs. kolegyně

Zažili jste nepříjemný konflikt na poradě nebo pracovišti? Pocítili jste, jak se narušili vztahy s kolegou či kolegyní?  Ve firmě budete dál pracovat a jak opět navázat komunikaci?

Na poradě ve jedné společnosti proběhl nepříjemný konflikt. Atmosféra ve firmě byla napjatá. Vedení společnosti hledalo způsob, jak zlepšit vzájemný vztah dvou vedoucích a do budoucna zkvalitnit i jejich komunikaci. Co takhle využít kreativitu a řešit hravě podobný problém?
Cesta k prospěšné změně - blog osobního rozvoje

Původně se v tomto případě mělo jednat o klasický kurz asertivity, ale nakonec jsem se rozhodla vést ho individuální formou – pouze s těmi zaměstnanci. Věděla jsem, že vztahy mezi nimi jsou velice napjaté.

Jak začít řešit napjatou atmosféru? Nejdříve formou školení. Aby si oba dva uvědomili, že nemusí hned zapojovat emoce a zvyšovat hlas, začali jsme pravidly asertivity (jako prevencí před vznikem konfliktů) a tím, jak je používat v praxi. Hned zkraje došlo na vzájemné napadání a emoce se stupňovaly – klasická komunikace už přestávala být možná.

Co s tím? Jednalo se o pána a paní. Popíšu tady pouze pohled paní. S paní jsem zkusila projít zpětně celou situaci. Ptala jsem se, co říkala a jak reagovala – v jakém momentě se klidná porada změnila v osobní útok? Co se následně dělo? Chtěla jsem získat její pohled na konfliktní situaci.

Pak jsme se "přenesly" do role jejího kolegy – jak reagoval na situaci on, co říkal, co po ní požadoval, jakým hlasem mluvil a kam měla vést celá diskuse.
V momentě, kdy si paní situaci tímto připomněla, se opět spustily emoce, plakala a prožívala celou situaci znovu.

Snažily jsme se obě na situaci podívat z časového odstupu. Ptala jsem se: „
Jak byste kamarádce vyprávěla tento příběh o konfliktu s kolegou? Jak vnímáte situaci s odstupem času?“Jako blbost. Měla jsem si lépe připravit konkrétní argumentaci, přestat být emotivní, naučit se reagovat více logicky, nebrat si to tolik osobně a nepočítat s tím, že pokud začnu plakat, situace se vyřeší.“

Zeptala jsem se ještě jednou: „Kdybyste byla moucha a byla na té poradě a sledovala situaci z výšky, co byste si tak pomyslela o těch lidech dole?“ Paní se začala smát a řekla mi, že už ví nejen to, jak se na porady lépe připravit, ale i to, že při podobné situaci bude sama o sobě přemýšlet jako o mouše.

Závěrem:
Dívejte se na neshody z různých perspektiv, z časového odstupu nebo z "perspektivy" ptáků. Tady nejste ve svých "emocích" a stáváte se pozorovatelem. Pak můžete vnímat situaci z nadhledu. Zkuste z toho vyvodit kroky, co příště uděláte jinak. A hlavně –neberte se tak vážně.


Moje doporučení:
Představte si, že jste moucha, žirafa, motýl, cokoliv, co Vám pomůže. Zkuste si to, třeba si pro sebe vymyslíte nějaké zvíře (nebo něco jiného), jehož pohled na danou situaci Vám může pomoci. Tento způsob lze využít, jak v obchodní oblasti - příprava na jednání, komunikace nadřízený vs. podřízený či konflikt rodiče a děti. Zažili jste nějaký podobný konflikt? Napište mi nebo zkuste nějaký kurz komunikace s technikami NLP/ Neurolingvistické programování např. asertivitu - je to prevence proti vzniku konfliktům nebo koučování.



Přeji krásný den,


Zdenka


Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji.

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...