úterý 25. září 2012

Jak se cítíte? Jako víla z pohádky nebo jako kámen?

Cesta k prospěšné změně
Jak byste charakterizovali sami sebe? Někdy je těžké, popsat, jak se cítím nebo kdo jsem. Cítíte se jako hodná víla, nebo jako kámen?  Co chci? Co od života očekávám? Nebo obráceně - co život očekává ode mě? Co pro mě znamenají peníze, partner, kariéra či přátelství?

Najednou jsem pochopila jejich význam, když jsem u jedné klientky chtěla vědět, co ji tíží a co by chtěla řešit. Neuměla mi to přesně říct. Protože jsem věděla, že ráda čte básně, pohádky a literaturu všeobecně, zkusila jsem se zeptat jinak. "Popiš mi, jak se teď cítíš. Jako co?" Najednou se rozmluvila a hned bylo z toho zřejmé, co se s ní děje a co jí tíží. Bylo to najednou lehké - popisovala něco jiného.

Pro někoho je opravdu jednodušší a emočně méně náročné vyjadřovat se obrazně či v metaforách. Jsou i situace v životě, které nám pomohou zodpovědět naše otázky i jinou formou než přímou a je to dokonce i vhodnější.

Závěrem:
Zkuste si jedno cvičení a odpovězte se na následující otázky:
  • Co by Vás nejlépe vyjádřilo? Film, postava v pohádce, předmět či píseň...
  • Jak se díváte na svůj život? Život je jako......
  • Co pro Vás znamenaná kariéra? Je jako....Připomíná mi...
  • Jak se díváte na peníze?  Peníze jsou jako.....Umožňují nám....
  • Co pro mě znamená přátelství?
  • Pokud budete zvířetem - jaké si zvolíte?
  • Co pro mě symbolizuje partnerství?
  • Pokud byste byl/a knihou - jaká by to byla?
Moje doporučení:
Mně to zpočátku nešlo. Když jsem se ale na své otázky a odpovědi podívala s odstupem, pochopila jsem, odkud daná metafora pramení - odrážela nějaké zkušenosti ze života. Pokud Vám nepůjde popsat sami sebe klasickou formou (jsem takový/á a takový/á, toto jsou moje silné stránky apod.), zkuste to jinak. Je to i pro Vás příležitost vystoupit z Vaší komfortní zóny

Můžete použít i jiné otázky. Jak Vám to šlo? Jste schopni rozeznat, proč jste použil/a zrovna takové srovnání? Vyplývá to z něčeho? Pokud tomu svému přirovnání nerozumíte, tak třeba využijte služeb kouče a společně to můžeme zjistit, trénujte tento způsob vyjadřování  a vložte nějaké metafory, přirovnání a příběhy např. do svých projevů. Napište mi své zkušenosti.

Příjemný den,

Zdenka

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...