Nikdo z nás nemá rád konflikty. Bohužel jsou součástí našeho života. Pojďme se na konflikty podívat trochu jinak.
Chci se věnovat takovým těm běžným. Uvedu příklad z jednoho koučování. Cílem bylo zlepšení komunikace s dcerou, říkejme Eliška. Bylo jí cca 9 let. Eliška přišla ze školy domů, hodila si věci do pokoje na zem a chtěla si hrát. Maminka zase chtěla, aby si nejdříve vypracovala úkoly. Pak by měla čas jít ven a věnovat se dalším aktivitám s kamarádkami. Pohled maminky Věrky a Elišky byl rozdílný. Maminka vše viděla z pohledu "nejdříve povinnosti a pak zábava", dcera zase: "Celý den jsem byla ve škole, soustředila se a teď mám konečně chvilku volna". Sdělovala své zážitky, začala si kreslit, chtěla odpočívat.
Jak jsem postupovala?
Zkusila jsem si s maminkou projít její roli jako maminky - co chce ona, co cítí a jak vidí celou situaci. Pak jsme zkusily situaci, kdy ona je v roli té Elišky, jak by se cítila a co by si tak myslela o své mamince a co by třeba chtěla dělat hned po škole. Když jsme se ve finále podívaly na situaci s odstupem jako na představení v divadle o životě v jedné rodině, tak maminka najednou začala situaci chápat a nalézala řešení, jak by to jinak mohlo u nich fungovat, aby obě mohly být šťastné a spokojené. Sama zjistila, jaké má možnosti, a přesně věděla, jak situaci změnit.
Závěrem:
Co z toho vyplývá? Zkuste se na věci podívat i z té druhé strany - "obujte si boty toho druhého". Vyzkoušejte si roli dítěte. Prodáváte, tak roli klienta - Co on očekává? Máte konflikt s partnerem? Zkuste si tuto techniku. Jako prevence proti vzniku konfliktu dobře slouží i asertivita a znalost jejich technik.
Moje doporučení:
Pokud jsme přímo "v konfliktu", tak většinou pracují naše emoce a logické myšlení je "vypnuté". Snažme se svým komunikačním partnerům přiblížit a pochopit, o co jde jim. Pak se zamyslet, jak to lze sladit a jaké máme možnosti.
Využijte tuto techniku na obchodní vyjednávání či přípravu složitějšího jednání, vyzkoušejte si to i ve formě koučování. Je to zábavné, relativně rychlé a velmi efektivní. Lze to využít i před jednáním nebo pokud si s nerozumíte s někým v práci či týmu. Pomůže nám se na něj lépe připravit nebo mi napište, jak vy řešíte konfliktní situace.
Přeji slunečný den,
Zdenka
E- book: Kaizen - chci změnu
Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji.
Chci se věnovat takovým těm běžným. Uvedu příklad z jednoho koučování. Cílem bylo zlepšení komunikace s dcerou, říkejme Eliška. Bylo jí cca 9 let. Eliška přišla ze školy domů, hodila si věci do pokoje na zem a chtěla si hrát. Maminka zase chtěla, aby si nejdříve vypracovala úkoly. Pak by měla čas jít ven a věnovat se dalším aktivitám s kamarádkami. Pohled maminky Věrky a Elišky byl rozdílný. Maminka vše viděla z pohledu "nejdříve povinnosti a pak zábava", dcera zase: "Celý den jsem byla ve škole, soustředila se a teď mám konečně chvilku volna". Sdělovala své zážitky, začala si kreslit, chtěla odpočívat.
Jak jsem postupovala?
Zkusila jsem si s maminkou projít její roli jako maminky - co chce ona, co cítí a jak vidí celou situaci. Pak jsme zkusily situaci, kdy ona je v roli té Elišky, jak by se cítila a co by si tak myslela o své mamince a co by třeba chtěla dělat hned po škole. Když jsme se ve finále podívaly na situaci s odstupem jako na představení v divadle o životě v jedné rodině, tak maminka najednou začala situaci chápat a nalézala řešení, jak by to jinak mohlo u nich fungovat, aby obě mohly být šťastné a spokojené. Sama zjistila, jaké má možnosti, a přesně věděla, jak situaci změnit.
Závěrem:
Co z toho vyplývá? Zkuste se na věci podívat i z té druhé strany - "obujte si boty toho druhého". Vyzkoušejte si roli dítěte. Prodáváte, tak roli klienta - Co on očekává? Máte konflikt s partnerem? Zkuste si tuto techniku. Jako prevence proti vzniku konfliktu dobře slouží i asertivita a znalost jejich technik.
Moje doporučení:
Pokud jsme přímo "v konfliktu", tak většinou pracují naše emoce a logické myšlení je "vypnuté". Snažme se svým komunikačním partnerům přiblížit a pochopit, o co jde jim. Pak se zamyslet, jak to lze sladit a jaké máme možnosti.
Využijte tuto techniku na obchodní vyjednávání či přípravu složitějšího jednání, vyzkoušejte si to i ve formě koučování. Je to zábavné, relativně rychlé a velmi efektivní. Lze to využít i před jednáním nebo pokud si s nerozumíte s někým v práci či týmu. Pomůže nám se na něj lépe připravit nebo mi napište, jak vy řešíte konfliktní situace.
Přeji slunečný den,
Zdenka
E- book: Kaizen - chci změnu
Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji.