středa 3. října 2012

Konflikty - jak k nim přistupovat jinak?

Nikdo z nás nemá rád konflikty. Bohužel jsou součástí našeho života. Pojďme se na konflikty podívat trochu jinak.    

Cesta k prospěšné změněChci se věnovat takovým těm běžným. Uvedu příklad z jednoho koučování. Cílem bylo zlepšení komunikace s dcerou, říkejme Eliška. Bylo jí cca 9 let.  Eliška přišla ze školy domů, hodila si věci do pokoje na zem  a chtěla si hrát. Maminka zase chtěla, aby si nejdříve vypracovala úkoly. Pak by měla čas jít ven a věnovat se dalším aktivitám s kamarádkami. Pohled maminky Věrky a Elišky byl rozdílný. Maminka vše viděla z pohledu "nejdříve povinnosti a pak zábava", dcera zase: "Celý den jsem byla ve škole, soustředila se a teď mám  konečně chvilku volna". Sdělovala své zážitky, začala si kreslit, chtěla odpočívat.

Jak jsem postupovala?
Zkusila jsem si s maminkou projít její roli jako maminky - co chce ona, co cítí a jak vidí celou situaci. Pak jsme zkusily situaci, kdy ona je v roli té Elišky, jak by se cítila a co by si tak myslela o své mamince a co by třeba chtěla dělat hned po škole. Když jsme se ve finále podívaly na situaci s odstupem jako na představení v divadle o životě v jedné rodině, tak maminka najednou začala situaci chápat a nalézala řešení, jak by to jinak mohlo u nich fungovat, aby obě mohly být šťastné a spokojené. Sama zjistila, jaké má možnosti, a přesně věděla, jak situaci změnit.


Závěrem:
Co z toho vyplývá? Zkuste se na věci podívat i z té druhé strany - "obujte si boty toho druhého". Vyzkoušejte si roli dítěte. Prodáváte, tak roli klienta - Co on očekává? Máte konflikt s partnerem? Zkuste si tuto techniku. Jako prevence proti vzniku konfliktu dobře slouží i asertivita a znalost jejich technik.  

Moje doporučení:
Pokud jsme přímo "v konfliktu", tak většinou pracují naše emoce a logické myšlení je "vypnuté". Snažme se svým komunikačním partnerům přiblížit a pochopit, o co jde jim. Pak se zamyslet, jak to lze sladit a jaké máme možnosti.

Využijte tuto techniku na obchodní vyjednávání či přípravu složitějšího jednání, vyzkoušejte si to i ve formě koučování. Je to zábavné, relativně rychlé a velmi efektivní. Lze to využít i před jednáním nebo pokud si s nerozumíte s někým v práci či týmu. Pomůže nám se na něj lépe připravit nebo mi napište, jak vy řešíte konfliktní situace.


Přeji slunečný den,

Zdenka
E- book: Kaizen - chci změnu


Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji.

Tři body pro (ne)dokonalou rekapitulaci: Změňte vánoční přešlapy na ilustrovaný plán pro rok 2026

  Kdy naposledy jste si dovolila jen tak si hrát? Bez cíle, bez výkonu, prostě jen pro radost? Advent je dobou, kdy často "čarujeme...