pondělí 10. března 2014

Znáte magickou sílu otázek?

K čemu jsou nám otázky? Opravdu mají tak magickou moc? Rozhodně ANO. Pomáhají rozvinout kreativitu a tvořivost. Pokud je budete dávat sobě, ale i druhým, vytvoříte kanál, který posílí vnitřní sílu pro dosažení určitého cíle. Je jedno v jaké oblasti - osobní, pracovní či obchodní. V komunikaci jsou klíčové. 

Obchodní komunikace (verbální i vizuální)

Pokud se klienta / obchodního partnera ptám, získávám od něj informace o tom, co očekává, jak vnímá naše jednání, zda zná náš produkt. Zároveň prokazujeme zájem o jeho osobnost a pochopení toho, jak on nahlíží na situaci.

Otázky dávají celému našemu rozhovoru pohyb a dynamiku. Navíc v obchodě je to velmi cenná dovednost, protože kdo se ptá, ten vede rozhovor, a pokud sleduje svůj cíl, je to velká šance uspět. 

Pokud ještě navíc komunikujete vizuálně pomocí jednoduchých kreseb, jste nejenom originální, ale i zapamatovatelným obchodním partnerem. Řadíte se mezi obchodníky, se kterými je radost obchodovat.

Vytvořila jsem taky Projekt 365 koučovacích otázek, které jsou zaměřeny na osobní rozvoj a jsou součásti e-booku: Kaizen chci změnu.

Osobní rozvoj

V koučování či individuálních hovorech jsou dobře položené otázky klíčové. Přimějí klienta nebo i když se ptáme sami sebe, se zamyslet nad situacemi z jiného úhlu pohledu. Jsou novým způsobem, jak přemýšlet o stejné situaci a vidět nové souvislosti. Dobře položené otázky vzbuzují zvědavost a udržují pozornost v komunikaci.

V čem je další přínos otázek?
• Kdo se ptá, je chytrý.
• Kdo se ptá, tvoří lidská setkání.
• Barvitá řeč je kouzelným prostředkem ve styku s ostatními lidmi či obchodními partnery.
• Můžou člověka vyzvat k jinému myšlení, změně nálady či k novým myšlenkám.


Krásná slova nás ovlivňují a vyvolávají různé pocity. A co krásné otázky? 


Co odlišuje dobrou a špatnou otázku např. v rozhovoru? Jsou to především otázky uzavřené, tedy umožňující odpověď pouze ano / ne, jejichž obsah je často triviální stejně jako formulace. Otázka je tvořena tak, že ukazuje na to, co si myslí tazatel, a tomu, komu je položena, ukazuje problém. Uvědomme si důsledky našich otázek. Dost často vyjadřují naše postoje, myšlenky a záměry.

Pár tipů – jak konstruovat dobré otázky?


• Buďte co nejvíce zvědavý!
• Využívejte všechny informace, které vám partner poskytnul.
• Sbírejte oblíbené slovní pojmy.
• Buďte podstatně aktivnější. Ptejte se často a hodně!
• Vytvářejte pozitivní hypotézy!
• Dělejte chyby, chybami se učíte.
• Vylepšujte své vyjadřování, najděte si vhodnější slovní spojení a výrazy.
• Svým jazykem dělejte reklamu své čilé mysli.
 
 
Závěrem:
Dobrou inspirací pro zajímavé otázky Vám muže být poezie, knihy, písně atd. Nebo pečlivě naslouchejte jiným lidem. Využívejte metafory, citáty i neobvyklé spojení, inspiraci z pohádek.

Moje doporučení: 

Využívejte otázky pro vlastní rozvoj, protože náš mozek otázky přímo miluje. Bude nám pomáhat hledat řešení, cesty a odpovědi. Pokud pracujete s lidmi v rámci poradenství, koučování s podřízenými či v obchodě, vyplatí se trénovat kladení otázek klidně i v kurzech. 

Doporučuji publikaci "Umění ptát se" - nakladatelství Portál, která i mě velmi inspirovala k zamyšlení a po jejímž přečtení také trénuji formulování otázek.

Přeji Vám hezký den,

Zdenka

Kurzy: www.edux.cz (webináře, individuální konzultace)
Ebook
Kaizen- chci změnu
Workbooky: www.edux.cz/workbooky


Pokud se Vám článek líbil - sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním přátelům nebo se přihlaste k odběrům článků. Děkuji.

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...