středa 3. září 2014

Jak nastartovat změny v životě? Aplikujte Kaizen

Představte si, že jedete na kole a najednou se před Vámi objeví obrovský krpál. Jak na něj budete reagovat? Někdo si řekne „Tak na to kašlu“ a sesedne z kola. Jiný si řekne: „Já to dám, mám na to!“ Ten pravděpodobně miluje výzvy. Jiný si řekne: „Tak jo, jedu pomalu, nějak dojedu.“



Pomůže si tím, že si bude všímat stromů a pojede od jednoho ke druhému. Jednoduše ignoruje velký kopec a soustředí se jen na malé úseky trasy, od stromu ke stromu, od patníku k patníku. A to je i podstatou metody Kaizen.


Podstatou této filozofie jsou spíše než výzvy pomalé, ale o to jistější kroky směrem k cíli.



V jakých oblastech využít metodu Kaizen?


Odstraňování různých zlozvyků jako rozčilování u řízení auta, při změně vzhledu či redukci hmotnosti, při nalézání nového partnerského vztahu, ale lze ji úspěšně využít i pro kariéru (např. v obchodní oblasti pro vylepšení poskytovaných služeb, zvládání trémy při projevu, zvýšení obratu u prodeje či pro posílení vnitřní motivace v pracovním procesu).

Ať už chceme realizovat jakékoliv změny v praxi, začínáme plánováním tak malých kroků, že si jich amygdala ani nevšimne. Díky tomu, že ty kroky jsou tak malé, nevyvolávají v nás vnitřní odpor.


A co je amygdala?

Amygdala je emočním jádrem mozku. Monitoruje všechny události v nás i mimo nás a je připravena kdykoli spustit stresovou reakci, pokud to uzná za vhodné. Informace do amygdaly přicházejí prostřednictvím našich smyslů a ona reaguje na vnější podněty i na naše myšlenky.


Pokud usoudí, že se naše tělo dostává do krize, spustí stresové hormony, aktivuje srdce, cévy a mobilizuje smysly. Aktivuje naše tělo ještě předtím, než si sami uvědomíme, o co vlastně jde. Jsou ale naopak situace, kdy nám není tolik prospěšná.


Dobrým příkladem, jak využít ve svém životě přístup Kaizen, může být např. hubnutí. Začneme pravidelně více cvičit a zároveň změníme jídelníček, naše tělo začne reagovat na bolest ve svalech – tělo vysílá signály „mám hlad“,celé tělo mě z cvičení bolí“ apod., což vyvolá vnitřní odpor „jak mi bylo předtím dobře a teď mám hlad a ještě mě všechno bolí“ a najednou je náš původní cíl v nedohlednu. 


Co udělat proto, abychom v hubnutí zdárně pokračovali? Jednoduchá rada v duchu Kaizen zní: neprobudit amygdalu.


Jak tedy k tomu přistupovat?
Dělat tak malé kroky, které nás nezatíží a zároveň opadnou obavy z neúspěchu. Pojďme tedy aplikovat novou strategii. Náš mozek miluje otázky. Pojďme je cíleně využít pro svůj cíl.


Uvádím příklady otázek: 
  • Co nejmenšího mohu udělat pro to, abych se více věnovala jakékoliv pohybové aktivitě? 
  • Co mohu dělat pět minut denně pro to, abych si lépe připravila jídlo na celý den? 
  • Jakou sportovní aktivitu jsem měla ráda jako dítě a mohu ji dělat např. dvě minuty denně? 
  • Co je pro mě nejsnadnější vypustit z jídelníčku (či zmenšit porci) pro zdravější stravování? 
Určitě Vás napadnou další pro Vás vhodnější otázky. Hlavně neprobudit amygdalu.

Závěrem: 
Udělejte si z amygdaly kamarádku. Malinkatých změn si nevšimnu ani já, ani amygdala. Jde o to, že tímto způsobem spolehlivě boříme své špatné návyky a budujeme nové návyky, které se udrží

Co to nakonec přináší nám samotným? 
Vidíme výsledky ve formě lepší postavy, máme povznášející pocit ze sebe samých, věříme v to, že v sobě máme dostatek trpělivosti, disciplíny a vytrvalosti, a jsme úspěšní v tom, co měníme.

Moje doporučení: 
Zjistíme, že máme nové možnosti pro sebe ať už v jiném typu oblečení, či v nových sportovních aktivitách. Je to sice časově náročnější, ale o to trvalejší. Ceníme si toho, že jsme dosáhli svého cíle. A o to přece jde! 

Říct sám sobě: „Já to dokázal/a“. V jaké oblasti se pustíte do změn? Napište mi, podělte se o své změny nebo zkuste koučování s pastelkami - hravě, zábavně a kreativně.

TIP: Můj e-book na téma "Kaizen - chci změnu" aneb průvodce změn v životě.


Přeji Vám hezký den,

Zdenka

E-book: Kaizen - chci změnu
Koučink: Osobní změna nebo sketchnoting
Workshopy, webináře: www.edux.cz


Pokud se Vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním přátelům nebo se přihlaste k odběru článků. Děkuji.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...