neděle 14. července 2013

Alenka v říší divů - taky se tak občas cítíte?

Cesta k prospěšné změně
Četli jste knihu „Alenka v říších divů“ od Lewise Carolla? Já jsem ji četla až teď a byla jsem z ní okouzlena. Je tam spousta skrytých významů, metafor a námětů na zamyšlení.

Vybírám si jednotlivé kapitoly a citace.
Houseňákova rada - příběh č. 1. Rozhovor Alenky s holubicí, která se obávala Alenky, protože si myslela, že je had a chce jí vzít vajíčka z hnízda... „Ale říkám Vám! Já nejsem Had!“ bránila se Alenka. „Já jsem  - já jsem - " „Já - já jsem holčička," řekla Alenka nejistě. Přemýšlíte, kdo jste Vy? Jaká je vaše identita? Kam patříte?  Co řekněte někomu jinému o sobě?


Vepř má pepř – příběh č. 2. Setkání s kočkou  a jejich rozhovor. Inspirace pro vlastní usměrnění v životě. „Můžete mi, prosím, říci, kudy se mám odsud vydat?“ To závisí do značné míry na tom, kam se chceš dostat,“ řekla kočka. „Je mi celkem jedno kam…“ řekla Alenka. „Pak je tedy jedno, kudy půjdeš,“ řekla kočka. Kam ve svém životě směřujete, odkud vycházíte a co už umíte? Co bude cílem Vaší cesty? Nebo je to jedno? Jdete za svým snem, či jste vedeni životem? 


Pokračování jejich rozhovoru. „Jak víš, že jsem potrhlá?“ zeptala se Alenka. „Málo platné,“ řekla kočka, „tady jsme všichni potrhlí. Já jsem potrhlá, ty jsi taky potrhlá.“ Alence se zdálo, že žádný důkaz není... „Jak víš, že ty jsi potrhlá?“ „Předně,“ spustila kočka, „pes potrhlý není, to uznáš snad?“ „Snad,“ odpověděla Alenka. „Tak vidíš,“ pokračovala kočka, „pes vrčí, když má zlost, a vrtí ocáskem, když má radost. No, a já vrčím, když mám radost, a vrtím ocáskem, když mám zlost. Jsem tedy potrhlá.“ Dost často vyvozujeme různé soudy na základě našich filtrů a skutečná realita je jiná. Líbí se mi otázka „Jak víš, že...?“ Jaké jsou opravdové důkazy o našem tvrzení?


Bláznivá svačinka se Zajícem Březňákem a Ševcem - příběh č. 3. Dotaz na Alenku. „Chceš říct, že umíš odpovědět?“ řekl Zajíc Březňák. „To taky dělám,“ vyhrkla Alenka, „totiž myslím, co říkám - to je přece stejné.“  Je to opravdu tak? Jsou naše myšlenky totožné se způsobem našeho vyjadřování? Alenka chce sdělit, co zažila od rána, a říká: „Na včerejšek darmo vzpomínat, protože jsem byla docela jiná.“ Kolik vědomých zážitků zažíváte? Těšíte z toho, co se kolem Vás děje? Co jste se naučili z předešlého dne? Co dnes bude jinak než včera? Včerejšek už je pryč. Dnešek je tady - jak ho využijete pro sebe?
 

Závěrem: Přečtěte si tu knihu! Já jsem její staré vydání sehnala v antikvariátu a pokaždé, kdy se ke knize vrátím, najdu pro sebe něco, nad čím přemýšlím a stále objevuji nové metafory, myšlenky. Autor byl opravdu geniální.
 

Moje doporučení: Vnímejte, co se kolem Vás děje. Dost často naše realita není tou skutečnou realitou - jsou to naše „vnitřní dialogy a různé nevhodné prográmky, které nás omezují“. Důležitá je přítomnost, pak budoucnost a nakonec minulost. To byla pro nás příležitostí se něco naučit a získat zkušenosti. Žijte tady a teď a užívejte si života! Přijďte na můj kurz "Asertivní komunikace pro ženy".

Přeji krásný den,

Zdenka

Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním nebo se přidejte k odběru článků – děkuji.

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...