úterý 13. srpna 2013

Jak neotrávit nákup zákazníkovi

Kde rádi nakupujete? Co oceňujete při nákepech v malých prodejnách? Občas nevycházím z údivu. Šla jsem nakupovat halenku. Jednoduchá věc. Měla jsem poměrně přesnou představu o tom, co bych chtěla koupit. Vešla jsem do prodejny a celé to začalo...

Prodavačka mi hned po vstupu začala vybírat, co by se ke mně hodilo, nejdříve
Chci změnu - blog osobního rozvoje

trička, pak sukně a kalhoty atd. Být majitelem obchodu, říkám si: „Skvělá prodavačka, aktivní a velmi orientovaná na prodej, dokonce komunikativní." Aktivita a zájem je ovšem sice skvělá věc, ale otázkou je, do jaké míry je pro daného klienta přínosná?

V podstatě jsem se jí líbila ve všem a lehce jsem si připadala jako voják na cvičišti - nasadit, ukázat, vyhodnotit, svléct, a to samé s dalším kusem. Pak prodavačka sestavila žebříček toho, co by se mi nejvíce hodilo, a získala jsem od ní pořadí, co se ke mně nejlépe hodí a co bych měla koupit.


I přes ochotu prodavačky si nevyberete a co teď?

Ocenila jsem, že se snažila se mnou neustále různě komunikovat. Když jsem řekla, že mě nic nezaujalo natolik, abych si to koupila, tak se rozčílila. Řekla mi, že tím důvodem je, že nemám peníze. Jde mi prý o to, kolik to stojí, prý mě to finančně zatíží, a proto si to nechci koupit. Co takhle se mě zetptat co přesně hledám? na jakou příležitost? Jaké mám ráda barvy....

Pravděpodobně její zklamání, že jsem nic nekoupila, bylo natolik velké, že pokračovala. Protože jsem chtěla na léto něco barevnějšího a veselejšího, podívala se na mé oblečení a řekla, ať se kouknu, že nejsem barevně oblečená... To už jsem odcházela... Ze strany prodavačky šlo jednoznačně o přístup „nejlepší obrana je útok“. Naštěstí přišla další paní chtivá nákupu, tak jsem byla zachráněná.

Vševědoucí prodavačka... Aktivní ano, ale do určité míry, a třeba může i klientovi poradit, ale některým typů vyhovuje, že si oblečení mohou prohlédnout v klidu. Možná, že ta "přílišná" komunikace byla spíše strategií, abych něco rychle koupila, když v tom vypadám „tak skvěle“. A nejraději by samozřejmě byla, kdybych koupila všechno, co tam měla. Snažila se zkrátka odpoutat pozornost.

Užitečné video pro obchodníky:)Youtube kanál - Jak nastartovat změnu?



Závěrem: 

Pro majitele butiku skvělá zaměstnankyně z pohledu aktivity, pro mě spíše paní otravná. Někdy si chci zkrátka užít nákup v klidu bez stresu. Rozhodně se tady vyplatí alespoň základní znalost jednotlivých zákazníků a možná se o ně zajímat, ptát se a hledat to, co vyhovuje jim, ne to, co chcete prodat. Možná se chce zákazník chvilku jenom porozhlédnout...dejte mu čas...

Moje doporučení: 


V každém případě, i když si klient nic nekoupí, zanechate na něm pozitivní dojem. Soudit lidi podle momentálního oblečení, když si rychle vyběhli na nákup, a udělat z toho závěry, možná není tak šťastné řešení. Trochu mi to připomnělo film Pretty Woman. 

Vyzkoušejte firemní trénink nebo "on the job trénink" s tématem "Prodejní dovednosti v maloobchodě", pokud jste v roli prodejního personálu inspirujte se, co zlepšit či změnit. Zavolejte mi nebo napište.

Vždyť prodej a nákup může být velice příjemnou záležitostí! Majitele maloprodejní sítě jsem zpovídala ve svých podcastech - Zdenčin pokec - podcast úspěšných:) Mám spousty praktických tipů i pro Vaši prodejnu:)

Přeji krásný den,

Zdenka

Kurzy: www.edux.cz
Youtube: Jak nastartovat změnu

Ebook
Kaizen- chci změnu
Podcast:
Zdenčin pokec - podcast úspěšných
Koučink:
 www.kouc-koucink.cz


Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...