pondělí 26. května 2014

Tréma - jak s ní bojovat?

Nesnášíte neobvyklé situace v novém prostředí? Obáváte se, když máte promluvit u různých zkoušek či na schůzi? Chystáte se na první rande a jste nervózní?


Chci změnu aneb cesta k prospěšné změně

Když jsem se dostala ke knížce „Tréma - jak s ní bojovat“, při úvodním čtení jsem si vzpomněla na situaci (je to už několik let), kdy za mnou přišel jeden muž a řekl mi: „Mám velkou trému a teď se chystám na prezentaci, díky níž bych mohl získat lepší pracovní pozici."

Nedávno jsem se oženil a budu mít rodinu, tak bych to nové místo potřeboval. Moc o něj stojím. Před prezentací, protože mám obavy a trému, si dám nějakého toho panáka a pak už je to pro mě lepší. Tréma opadne. 

Uvědomuji si to, že se to opakuje a já nejsem schopen prezentovat bez jakýchkoliv pomůcek. Co s tím? Chci to změnit.“

Následně jsem si vybavila film, který se mi moc líbil - „Králova řeč“. Je o tom, že každý máme nějaký nedostatek a že je potřeba ho překonat. Tady to byl koktající král, který v dramatické situaci nakonec zvládl svůj projev.



Co je to tréma? Je to vlastně psychický stav, který je charakteristický napětím, strachem, hrůzou z něčeho. Souvisí to s očekáváním neúspěchu v náročných a důležitých situacích.


Jak k trémě rozhodně nepřistupovat?

• rezignací - nemá cenu to měnit, je to tak, jak to je
• agresivitou - všichni mi ubližují, nikdo mě nechápe
• útěkem do fantazie - prostě tam nepůjdu a pošlu tam někoho jiného
• kompenzací jinde - realizuji se někde jinde, otázkou zůstává, kde a zda to bude prospěšné


PS: Podívejte se na video - 10 tipů - Jak překonat se připravit na prezentaci na Youtube Startujeme změnu.

Závěrem: 

Uvádím pár tipů, co tedy s trémou. Věřím, že na trému chce jednoduše vyzrát:) Zaujala mě technika pozitivního přeznačkování. O co jde? Prostě podívat se na svoji situaci pozitivně a přistupovat k ní ve stylu „všechno zlé je k něčemu dobré“. Jednoduše k tomu přistupovat tak, že ne vždy se všechno povede. 

Řekněte si, mám mnoho chyb, ale s klady a přednostmi, které mám, také dokáži dobře žít. Druhou možností je promluvit sami se sebou jako rodič a dítě, říct si: „Ještě musíš cvičit a najít si úspěšné cvičení proti trémě. Pak se mu budeš čtvrt hodiny věnovat.“ Do třetice zkuste nabídnout trémě, že už máte za ni náhradu a už ji nepotřebujete, ať jde někam jinam.

Moje doporučení: 


Kniha je dobrou inspirací pro různé techniky, jak se vypořádat se stresem. Třeba i Vy si najdete nějakou, kterou začnete používat, a bude vám dobře fungovat. Inspiraci by si v ní mohli najít i studenti. 

Pokud chcete udělat změnu v pocitech a stylu vystupování a rádi pracujete samostatně, zkuste můj ebook "Kaizen - chci změnu".Využít můžete individuální koučování či kurz "Zvládání trémy při mluveném projevu".

Přeji Vám hezký den,

Zdenka


Ebook: Kaizen - chci změnu
Youtube: Jak nastartovat změnu
Koučink: www.kouc-koucink.cz
Kurzy, tréninky: www.edux.cz


Pokud se Vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním přátelům nebo se přihlaste k odběru článků. Děkuji.

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...