pondělí 23. října 2017

Nastartujte svůj rok - otázky

Znáte otázkovou výzvu? Její čas nastane na začátku roku 2018. Je to čas, kdy měníme, přemýšlíme, rekapitulujeme. Otázky v nás mohou vyvolat i tak trochu myšlenkový chaos.

A co kdybych vám s tím trošku pomohla? Zapojte se do mého projektu „365 otázek”  - spustila jsem ho na začátku října. Začít je, ale možné kdykoliv i  lednu. 

Jde o formu sebe-koučinku. S ním jsem rozbalila i první sadu otázek. O čem je? Najdete v předchozím článku na blogu.

Jelikož jsem už dostala několik dotazů od těch, co už se zapojili, tak jsem napsala návod, jak pracovat s otázkami v rámci projektu „365 otázek”.  
Nebojte, má jen 8 kroků.

1. Pořiďte si sešit a zvolte si vhodnou dobu k vypracování

Lepší, než psát si odpovědi k otázkám zrovna na to, co máte při ruce, je pořídit si pracovní sešit. Nadepište jej například „moje výzva”. Zároveň si zvolte vhodnou dobu k vypracování otázek. 

Je lepší si k otázkám sedat pravidelně ve stejnou dobu, abyste si vytvořili návyk. Nikam nespěchejte. Zkoumejte, jaká denní doba je vzhledem k vaší práci, dětem a dalším povinnostem nejvhodnější. 

Poznámka:) Váš rok změnže začít kdykoliv. V listopadu, v prosinci, lednu. Projekt je dobré vždy začít otázkou, proč jsem s otázkami začal/a? Kvůli změně, ze zvědavosti? 

2. Délka odpovědí je na vás
Nejspíš podle toho, jak vás otázka osloví, tolik toho k ní napíšete. V tomhle vás nehodlám nijak omezovat nebo vás do něčeho nutit. Odpovězte si pár větami, půlkou stránky, dvěma stránkami, jak chcete:) Poznámka:) Je na vás, jak dlouho s projektem budete. I jedna jediná zodpovězená otázka bude symbolizovat váš kontakt se sebou sama, váš krůček ke změně. 


3. Otázku si přeformulujte tak, aby vás zaujala
Volnost jsem se rozhodla ponechat i v tomhle. Jedna moje otázka samozřejmě nezachytí všechny vaše situace, ač jsem se ji snažila zadávat obšírně. Nejlepší proto bude, když si otázku přeformulujete tak, aby vás zaujala. Vztáhněte ji více na vaši konkrétní situaci a pracujte s ní v pozměněné podobě. Bude to mít velký vliv na váš pokrok. 

Poznámka:) Otázky si přeformulujte vždy pozitivně. Cílem projektu je vás posílit, rozhýbat vaše myšlení, vaše zdroje, vaše uvědomění si vašich zážitků, plánů a cílů i toho, zda se vám je daří plnit. 

4. Na otázkách pracujte ideálně denně v malých krocích
Chci změnu - blog

Abyste u mého projektu „365 otázek” zůstali pokud možno co nejdéle, musí vás bavit. Nejlépe vám práce půjde, když na projektu budete pracovat denně v malých krocích. Když vám nabitý denní program nedovolí si k projektu sednout, nic se neděje. K projektu prosím přistupujte zcela dobrovolně a s radostí. 

Poznámka:) Proč je vůbec dobré odpovídat si na otázky? Jsou nasměrovány k určitému cíli. Posunou vás dál. 

5. Na konci měsíce si označte 2 otázky, které ve vás vyvolaly AHA moment

Nadchla vás nějaká otázka více než ostatní? Opravdu jste se nad ní pozastavili? Posunula vás tato otázka ke změně, k úspěchu? Označte si ji, klidně i více otázek a vracejte se k nim. Klidně si vybrané otázky motivačně napište na obálku vašeho pracovního sešitu, ať je máte neustále na očích. 


6. Poznamenejte si otázky, na které bylo těžší odpovědět 

Zároveň si od ostatních odlište i otázky, na které bylo těžší odpovědět. K těm se vracejte - několik dní, týdnů, měsíců. Třeba u kávy nebo před spaním. Odpověď se dříve nebo později objeví. 


Poznámka:) Posílat či neposílat mi vaše odpovědi? Kdybyste mi chtěli poslat rekapitulaci vašich vypracovaných otázek, je to možné. Napište mi a domluvíme se. Něco ve formě individuálního programu s mou zpětnou vazbou. Ke každému měsíci můžeme udělat webinář, kde se sami zapojíte. 

7. Oživte si otázky kresbou či nálepkou
Chci změnu - blog osobního rozvojePráce na otázkách vás bude těšit více, budou-li se vám líbit i vizuálně. Ozdobte si proto otázky či celý váš diář kresbou, fotkou či nálepkou. Hned bude o něco atraktivnější. 

Poznámka:) Proč je kladení si otázek výhodné? Otázkami a hledáním odpovědí na ně se pozitivně programujeme. 

8. Do projektu zapojte i kamarády 
Pokud se vám myšlenka projektu „365 otázek” líbí, sdílejte jej a nechte vzniknout takovou zvídavou otázkovou komunitu:) 

Poznámka:) Víte, že vymýšlením odpovědí na otázky podpoříte svou tvořivost a hravost? 

Zapojíte se do projektu? Stačí se registrovat a začít:) Pokud jste na Instagramu, tak mě můžete sledovat.

Vaše Zdenka 

Koučinkwww.kouc-koucink.cz
E-bookKaizen - chci změnu
Tréninky: www.edux.cz


Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji. 

středa 18. října 2017

Jak zvládnout „depku”?

Nezvete ji dál, ani s ní nijak zvlášť nekamarádíte. Přijde, neptá se a jako na stříbrném podnose vám naservíruje pochmurné a negativní myšlenky. A vy, i když nemáte hlad, se jimi začnete „cpát”. 

Chci změnu - blog osobního rozvojeTakové jsou praktiky staré známé - depky. A co víc, kvůli špatné náladě, kterou vám způsobí, se možná chováte nepatřičně k vašim blízkým nebo si začnete stěžovat kamarádce... „však, co lze dělat jiného”, ptáte se možná. 

Tak například si pro začátek přečíst můj návod níže. 

1. FÁZE - buďte k sobě upřímní 
Není nad upřímnost. A proto, až vás „depka” přepadne, sami sebe se upřímně zeptejte: co nebo kdo vás konkrétně rozčiluje? Pojmenujte věc, která způsobuje splín. Naštval vás kolega v práci? Nesehnali jste v obchodě to, co jste potřebovali? Nestíháte? 

2. FÁZE - představte si, jak vaše potíže mizí 
Lepší než s sebou negativní myšlenky vláčet jako těžkou vězeňskou kouli, je posadit je na obláček a odfouknout do daleka. Jen ať si letí, vy je nepotřebujete. Přesně tohle jsem udělala. Představila jsem si nadýchaný obláček, na který jsem posadila všechny své starosti a potíže. Využít můžete vizualizaci. A pak jsem foukla. „Pá, pá depko”...
Chci změnu - blog osobního rozvoje
3. FÁZE - zkraťte si dobu splínu nějakou aktivitou 
To nejhorší, co můžete udělat, je přetrvávat ve společnosti splínu. Není to moc dobrá partie pro vás, to mi věřte. A proto běžte něco dělat. Já jsem vyrazila na procházku. Vyřídila jsem si vše potřebné. 

Nebo jsem se podívala na motivační videa např. TEDXu, komediální filmy. Tipů by bylo hodně, ale někdy příště.

Moje doporučení? 
Je lepší s „depkou” něco dělat, než čekat, až sama odejde. Moc se jí totiž nikdy nechce a dává si na čas.  Přijďte na některý z mých "kreslících" workshopů, kde si odpočinete, načerpáte energii, ale hlavně nakopnete kreativitu. Depku můžeme i díky tomu porazit. Společně je rozebereme na webmináři:) Koukněte i na má videa, jak se zklidnit:) Jděte na některý z workshopů.

A co funguje vám? Napište mi do komentáře. Těším se na vaše tipy. 

Vaše Zdenka 

Koučinkwww.kouc-koucink.cz
E-bookKaizen - chci změnu
Tréninky: www.edux.cz


Pokud se vám článek líbil, sdílejte jej a doporučte jej tak ostatním – děkuji. 

Linkwithin.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...